TOKOH USAHAWAN MALAYSIA BERJAYA DATUK YUSOF HASLAM


TOKOH : DATUK YUSOF HASLAM
Yusof Haslam atau nama sebenar beliau ialah Mohd Yusof bin Md. Haslam Khan merupakan seorang pengarah filem di Malaysia. Dato’ Yusof Haslam dilahirkan pada 24 April 1954 dan berasal dari Jalan Pahang, Kuala Lumpur. Beliau merupakan anak keempat dari tujuh beradik ini mendapat pendidikan terakhirnya di Sekolah Kebangsaan Polis Depot dan Sekolah Menengah Aminuddin Baki, Kuala Lumpur.
PROFILE TOKOH :
Nama                                   :  Mohd Yusof bin Md. Haslam Khan
Umur                                   : 61 tahun (April 1954)
Warganegara                       : Malaysia
Asal                                    : Jalan Pahang,Kuala Lumpur
Status                                 : Berkahwin dan memiliki 4 orang anak
Pekerjaan                           : Pelakon, Pengarah, Penebit





Filem yang Dilakonkan     :
  1. Filem Laksamana Do Re Mi – (1972) Pelakon Tambahan
  2. Jiwa Remaja (filem) – (1975) Pelakon Utama
  3. Loceng Maut – (1976) – (Artis Jemputan)
  4. Filem Cinta Dan Lagu – (1976) Pelakon Pembantu
  5. Sayang Anakku Sayang – (1976) Artis Jemputan
  6. Filem Detik 12 Malam – (1979) Pelakon Utama
  7. Tiada Esok Bagimu (filem) – (1979) Pelakon Pembantu
  8. Filem Ribut Barat – (1981) Pelakon Utama
  9. Jejak Bertapak – (1981) Pelakon Utama
  10. Bukit Kepong (filem) – (1982) Pelakon Utama
  11. Sikit Punya Gila – (1982) Pelakon Pembantu
  12. Senja Merah – (1982) Pelakon Pembantu
  13. Filem Penentuan – (1982) Pelakon Utama
  14. Mekanik (filem) – (1983) Pelakon Pembantu
  15. Filem Di Ambang Kasih – (1984) Pelakon Utama
  16. Filem Melati Putih – (1984) Pelakon Pembantu
  17. Filem Jauh Di Sudut Hati – (1984) Pelakon Pembantu
  18. Filem Rahsia – (1987) Pelakon Pembantu
  19. Permintaan Terakhir (filem) – (1987) Pelakon Utama
  20. Wira Angkasa – (1987) Pelakon Utama
  21. Driving School – (1990) Pelakon Pembantu
  22. Bayangan Maut – (1990) Pelakon Utama
  23. Harry Boy – (1991) Pelakon Pembantu
  24. Pemburu Bayang – (1993) Pelakon Pembantu
  25. Filem Balada – (1993) Pelakon Tambahan
  26. Gerak Khas The Movie – (2001) Pelakon Pembantu
  27. Gerak Khas The Movie II – (2002) Pelakon Tambahan


SIFAT TERPUJI DALAM DIRI TOKOH :


Yusof Haslam atau nama sebenar beliau ialah Mohd Yusof bin Md. Haslam Khan merupakan seorang pengarah filem di Malaysia. Dato’ Yusof Haslam dilahirkan pada 24 April 1954 dan berasal dari Jalan Pahang, Kuala Lumpur. Beliau merupakan anak keempat dari tujuh beradik ini mendapat pendidikan terakhirnya di Sekolah Kebangsaan Polis Depot dan Sekolah Menengah Aminuddin Baki, Kuala Lumpur.Yusof Haslam mendirikan rumah tangga dengan Datin Fatimah Ismail. Anak-anak beliau ialah Mohd Faizal,Mohd Shamsul, Nursyamin dan Mohd Syafiq.
Selain kerjaya beliau sebagai penerbit filem, drama, penulis skrip dan pelakon, Yusof juga adalah Pengarah Urusan di Skop Production, dimana anak-anak syarikatnya terdiri dari Haslam Trading (restoran), Haslam Properties (hartanah), Skop Publishing (novel dan buku) dan ME Communication (post production dan penerbitan drama serta filem).Yusof yang sentiasa menerima kritikan membina berikutan filem berunsur komersial seperti Sembilu, Gerak Khas The Movie dan banyak lagi turut menyifatkan anugerah yang diterimanya itu amat bernilai buat dirinya dan membuktikan segala penat lelahnya sebagai penggiat seni perfileman sejak 1970-an mendapat penghargaan masyarakat dan media masa.
Penerbit dan pengarah terkenal, Datuk Yusof Haslam, bakal mencecah usia 56 tahun. Pada usia emasnya itu, Pengarah Urusan Skop Productions Sdn Bhd ini mengakui beliau belum terfikir untuk bersara daripada bidang seni yang sudah sebati dengan dirinya lebih dua dekad lalu.Akuinya, pada zaman muda dulu, memang beliau boleh bekerja hingga 6 pagi setiap hari tapi sekarang tidak lagi. Yusof masih ingat, pada zaman kegemilangannya ketika mengarahkan filem Sembilu, beliau boleh menghabiskan masa di lokasi penggambaran sehingga 7 pagi setiap hari.Namun, kata Yusof, buat masa ini, beliau ingin memperlahankan aktiviti pengarahannya bagi memberi laluan pada anak bujangnya, Syamsul. Yusof juga lebih pentingkan ketenangan pada usianya yang bakal mencecah 60 tahun dalam tempoh empat tahun lagi.
‘Saya juga malu kalau orang kata saya masih muda pada usia sekarang. Jika nak diikutkan, pada usia sekarang, saya boleh berehat di rumah berdasarkan kedudukan ekonomi keluarga kami juga kukuh. Tapi sebagai anak seni yang sudah berkecimpung sekian lama dalam bidang seni, saya percaya perjuangan ini perlu diteruskan.’Saya akan teruskan selagi kesihatan mengizinkan dan ada kemampuan untuk terus berkarya, sekali gus memberi sumbangan di persada perfileman tanah air.’Saya juga jarang menghadiri majlis pelancaran drama dan filem ketika ini. Malah, saya juga lebih banyak meluangkan masa bersama keluarga terutama cucu di rumah,’ katanya dalam pertemuan santai bersama Meja Hiburan, baru-baru ini.Hadir sama, isterinya, Datin Fatimah Ismail, dan Pengarang Hiburan Harian Metro, Adam Salleh. Kini, kata Yusof, sampai masanya, beliau memberi peluang pada generasi muda untuk mengarah filem terutama pada dua anaknya, Syamsul dan Faizal.
Datuk Yusof Haslam adalah seorang pengarah yang cukup prihatin dengan masalah-masalah sosial di kalangan remaja dan juga masyarakat kota. Dalam filem-filemnya sering digambarkan kemelut remaja kota, kehidupan remaja yang terbiar, keluarga yang bermasalah dan juga keluarga yang ketat memberikan perlindungan kepada anak-anak remaja. Pendek kata, dalam filem-filem Yusof kita akan didedahkan dengan segala permasalahan itu dan nasihat-nasihat serta cara-cara untuk mengatasinya.
Daripada strategi pasaran, remaja adalah golongan terbesar yang menonton filem di pawagam. Justeru itu tidak hairanlah kalau pemaparan persoalan atau kisah remaja adalah cara terbaik untuk menarik golongan remaja ini ke pawagam. Para pengarah dan penerbit menganggap, remaja hanya mahu menonton kisah yang dekat dengan kehidupan mereka sahaja. Memang pendapat ini tidak salah sepenuhnya. Malangnya, kisah remaja itu dilihat dari kacamata orang tua, sepertimana seorang datuk yang melihat kehidupan cucunya yang dikatakan bermasalah. Datuk itu datang dari zaman lalu yang cuba mengatasi masalah remaja di zaman global. Dia tidak dapat menangkap dan memahami realiti sebenar kehidupan remaja tersebut. Lalu dia menggunakan kayu ukur zamannya untuk menilai kehidupan dan menasihati remaja masa kini. Yang keliru bukan anak remaja tersebut tetapi orang tua yang tidak memahami perubahan zaman itu. Inilah agaknya sebuah filem remaja yang penuh mesej, nasihat orang tua untuk remaja.
RUJUKAN :



Catat Ulasan

Komen di sini, Admin tidak bertanggungjawab atas segala komen. Terima kasih :

Terbaru Lebih lama