MACAM MANA NAK APPLY BANTUAN SARA HIDUP PKP


MAKLUMAN TERKINI

 

Tempoh Pemohonan dan Pengemaskinian Bantuan Sara Hidup (BSH) 2020 akan dibuka mulai 1 Februari 2020 hingga 15 Mac 2020. Pemohon tidak perlu membuat Permohonan Baharu / Kemas Kini BSH 2020 sekiranya: Permohonan BSH 2019 yang lulus dan tiada sebarang perubahan maklumat; dan

 

KLIK LINK DI BAWAH :

https://bsh.hasil.gov.my/


Tuntutan SKK BSH 2020 layak dituntut oleh waris bagi pemohon (layak menerima Fasa Pertama BSH 2020) yang meninggal dunia mulai 1 Januari 2020 hingga 31 Januari 2020.

Tuntutan SKK boleh dibuat mulai 1 Februari 2020 di Bank Simpanan Nasional (BSN

SKK BSH 2020

 

 

Tuntutan Skim Khairat Kematian (SKK) BSH 2020

 

 

Pemohon yang belum membuat pendaftaran Permohonan BSH termasuk Kategori Baharu;      atau

Permohonan BSH 2019 yang tidak lulus dan menepati syarat kelayakan BSH 2020; atau

Permohonan OKU yang tidak tersenarai sebagai Bantuan JKM dan menepati syarat kelayakan BSH 2020

Pemohon perlu membuat Permohonan Baharu / Kemas Kini BSH 2020 sekiranya:

Permohonan BSH 2019 yang lulus dan tiada sebarang perubahan maklumat; dan

Pemohon Orang Kurang Upaya (OKU) yang tersenarai sebagai penerima eBantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) seperti berikut:

Elaun Pekerja Cacat

Bantuan Penjagaan OKU

Bantuan OKU tidak berupaya bekerja

Bantuan Orang Tua

Pemohon tidak perlu membuat Permohonan Baharu / Kemas Kini BSH 2020 sekiranya:

Tempoh Pemohonan dan Pengemaskinian Bantuan Sara Hidup (BSH) 2020 akan dibuka mulai 1 Februari 2020 hingga 15 Mac 2020.

Pendaftaran MyBSH (bagi pemohon yang telah mempunyai rekod BSH) telah boleh dibuat      pada Menu MyBSH mulai 22 Januari 2020. Sebarang maklumat lanjut boleh rujuk Panduan Pengguna Daftar MyBSH 2020 atau FAQ Pendaftaran MyBSH 2020.

Maklumat lanjut berkaitan tarikh pembayaran dan kaedah bagi pelaksanaan Pakej Rangsangan Ekonomi BSH 2020 berkenaan akan dimaklumkan dalam masa terdekat.

Pembayaran Fasa 2 BSH 2020 sebanyak RM200 yang dijangka pada Mei 2020 akan diawalkan bayaran mulai Mac 2020

Penerima BSH 2020 akan menerima tambahan RM100 yang akan dikreditkan ke akaun bank yang didaftarkan dan juga e-tunai sebanyak RM50 yang akan disalurkan pada Mei 2020

Pakej Rangsangan Ekonomi yang telah diumumkan pada 27 Februari 2020 melibatkan pembayaran BSH 2020 seperti berikut:

Sekiranya anda kurang sihat dan mempunyai gejala-gejala seperti Demam / Batuk / Sakit Tekak / Muntah / Selsema / Sukar bernafas, anda dinasihatkan untuk tidak berurusan buat sementara waktu di Kaunter Perkhidmatan BSH sebagai langkah pencegahan kepada wabak Covid-19. Tindakan yang perlu diambil adalah seperti berikut:

Permohonan dan Semakan Status BSH 2020– boleh dibuat secara dalam talian di Portal Rasmi BSH

Pertanyaan BSH 2020 – boleh menghubungi talian Hotline BSH LHDNM (1-800-88-2747) / MoF (03-8882 4565 / 03-8882 4566)

Sekiranya Permohonan BSH 2020 secara dalam talian memerlukan penghantaran Dokumen Sokongan atau memerlukan pemohon merujuk kepada Cawangan LHDNM, Wakil dibenarkan untuk berurusan bagi pihak pemohon BSH 2020.

Langkah Pencegahan COVID-19

Tarikh Akhir Pendaftaran BSH 2020 adalah pada 15 Mac 2020 (Ahad)

Maklumat lanjut pembayaran Fasa Kedua BSH 2020, sila rujuk Soalan Lazim (FAQ) Bayaran Fasa Kedua BSH 2020

Dalam proses pengkreditan – Semak penyata akaun bank penerima bagi pembayaran mulai 16 Mac 2020

Tunai – Penunaian di BSN dengan membawa MyKad asal penerima apabila wujud Nombor Baucar pada semakan status

Pembayaran Fasa Kedua BSH 2020 (RM200) kepada pemohon yang layak telah dibuat mulai 16 Mac 2020. Semakan Status pembayaran boleh dibuat pada Portal BSH > Menu Semakan Status Permohonan (Maklumat Pembayaran BSH 2020). Berikut merupakan paparan status pembayaran dan tindakan yang perlu diambil:

Kaunter BSH di semua Cawangan LHDNM ditutup mulai 18 Mac 2020 hingga 14 April 2020. Pemohon BSH digalakkan untuk membuat Semakan Status Permohonan dan Pembayaran BSH 2020 secara dalam talian melalui Portal BSH.

Tindakan terlupa Kata Laluan MyBSH, pemohon boleh rujuk Soalan Lazim (FAQ) Pendaftaran MyBSH 2020 dan semakan BSH 2020 boleh dibuat pada Menu Semakan Status Permohonan.

Set semula ID MyBSH yang telah disekat tidak dapat diambil buat masa ini disebabkan oleh penutupan kaunter BSH dan juga talian Hotline BSH yang tidak beroperasi. Oleh itu, pemohon boleh membuat semakan BSH 2020 pada Menu Semakan Status Permohonan.

Semakan Status Permohonan dan Pembayaran BSH 2020 – Menu MyBSH / Semakan Status Permohonan

Pertanyaan / persoalan BSH 2020 – Rujuk Soalan Lazim (FAQ) BSH 2020

Talian Hotline BSH (1-800-88-2747) tidak beroperasi mulai 26 Mac 2020 berikutan arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Oleh itu, pemohon digalakkan untuk mendapatkan maklumat BSH secara dalam talian melalui Portal BSH seperti berikut:

 

 

Permohonan BSH 2020

 

 

Sebarang makluman berkenaan Bantuan Prihatin Nasional boleh diperolehi pada Portal Rasmi BSH (https://bsh.hasil.gov.my). Pemohon dinasihatkan untuk ELAKKAN daripada mengisi apa-apa borang atau mendapatkan makluman daripada laman web yang tidak diketahui kesahihan atau melalui panggilan telefon bagi mengelakkan penipuan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

Kaedah pelaksanaan seperti Permohonan, Pembayaran dan Semakan Status Bantuan Prihatin Nasional akan dimaklumkan dalam masa terdekat.

Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat telah diumumkan pada 27 Mac 2020 (Jumaat) yang melibatkan pemberian Bantuan Prihatin Nasional kepada golongan B40 dan M40.

Penerima BSH 2020 adalah LAYAK secara automatik bagi Bantuan Prihatin Nasional. Anda tidak perlu membuat permohonan.

 

KLIK LINK DI BAWAH :

https://bsh.hasil.gov.my/

Catat Ulasan

Komen di sini, Admin tidak bertanggungjawab atas segala komen. Terima kasih :

Terbaru Lebih lama