MAKLUMAN TERKINI
Tempoh Pemohonan dan Pengemaskinian Bantuan Sara Hidup (BSH) 2020 akan dibuka mulai 1 Februari 2020 hingga 15 Mac 2020. Pemohon tidak perlu membuat Permohonan Baharu / Kemas Kini BSH 2020 sekiranya: Permohonan BSH 2019 yang lulus dan tiada sebarang perubahan maklumat; dan
KLIK LINK DI BAWAH :
Tuntutan SKK BSH 2020 layak dituntut
oleh waris bagi pemohon (layak menerima Fasa Pertama BSH 2020) yang meninggal
dunia mulai 1 Januari 2020 hingga 31 Januari 2020.
Tuntutan SKK boleh dibuat mulai 1
Februari 2020 di Bank Simpanan Nasional (BSN
SKK BSH 2020
Tuntutan Skim Khairat Kematian (SKK)
BSH 2020
Pemohon yang belum membuat pendaftaran
Permohonan BSH termasuk Kategori Baharu;
atau
Permohonan BSH 2019 yang tidak lulus
dan menepati syarat kelayakan BSH 2020; atau
Permohonan OKU yang tidak tersenarai
sebagai Bantuan JKM dan menepati syarat kelayakan BSH 2020
Pemohon perlu membuat Permohonan
Baharu / Kemas Kini BSH 2020 sekiranya:
Permohonan BSH 2019 yang lulus dan
tiada sebarang perubahan maklumat; dan
Pemohon Orang Kurang Upaya (OKU) yang
tersenarai sebagai penerima eBantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) seperti
berikut:
Elaun Pekerja Cacat
Bantuan Penjagaan OKU
Bantuan OKU tidak berupaya bekerja
Bantuan Orang Tua
Pemohon tidak perlu membuat Permohonan
Baharu / Kemas Kini BSH 2020 sekiranya:
Tempoh Pemohonan dan Pengemaskinian
Bantuan Sara Hidup (BSH) 2020 akan dibuka mulai 1 Februari 2020 hingga 15 Mac
2020.
Pendaftaran MyBSH (bagi pemohon yang
telah mempunyai rekod BSH) telah boleh dibuat pada Menu MyBSH mulai 22 Januari 2020.
Sebarang maklumat lanjut boleh rujuk Panduan Pengguna Daftar MyBSH 2020 atau
FAQ Pendaftaran MyBSH 2020.
Maklumat lanjut berkaitan tarikh
pembayaran dan kaedah bagi pelaksanaan Pakej Rangsangan Ekonomi BSH 2020
berkenaan akan dimaklumkan dalam masa terdekat.
Pembayaran Fasa 2 BSH 2020 sebanyak
RM200 yang dijangka pada Mei 2020 akan diawalkan bayaran mulai Mac 2020
Penerima BSH 2020 akan menerima
tambahan RM100 yang akan dikreditkan ke akaun bank yang didaftarkan dan juga
e-tunai sebanyak RM50 yang akan disalurkan pada Mei 2020
Pakej Rangsangan Ekonomi yang telah
diumumkan pada 27 Februari 2020 melibatkan pembayaran BSH 2020 seperti berikut:
Sekiranya anda kurang sihat dan
mempunyai gejala-gejala seperti Demam / Batuk / Sakit Tekak / Muntah / Selsema
/ Sukar bernafas, anda dinasihatkan untuk tidak berurusan buat sementara waktu
di Kaunter Perkhidmatan BSH sebagai langkah pencegahan kepada wabak Covid-19.
Tindakan yang perlu diambil adalah seperti berikut:
Permohonan dan Semakan Status BSH
2020– boleh dibuat secara dalam talian di Portal Rasmi BSH
Pertanyaan BSH 2020 – boleh
menghubungi talian Hotline BSH LHDNM (1-800-88-2747) / MoF (03-8882 4565 /
03-8882 4566)
Sekiranya Permohonan BSH 2020 secara
dalam talian memerlukan penghantaran Dokumen Sokongan atau memerlukan pemohon
merujuk kepada Cawangan LHDNM, Wakil dibenarkan untuk berurusan bagi pihak
pemohon BSH 2020.
Langkah Pencegahan COVID-19
Tarikh Akhir Pendaftaran BSH 2020
adalah pada 15 Mac 2020 (Ahad)
Maklumat lanjut pembayaran Fasa Kedua
BSH 2020, sila rujuk Soalan Lazim (FAQ) Bayaran Fasa Kedua BSH 2020
Dalam proses pengkreditan – Semak
penyata akaun bank penerima bagi pembayaran mulai 16 Mac 2020
Tunai – Penunaian di BSN dengan
membawa MyKad asal penerima apabila wujud Nombor Baucar pada semakan status
Pembayaran Fasa Kedua BSH 2020 (RM200)
kepada pemohon yang layak telah dibuat mulai 16 Mac 2020. Semakan Status
pembayaran boleh dibuat pada Portal BSH > Menu Semakan Status Permohonan
(Maklumat Pembayaran BSH 2020). Berikut merupakan paparan status pembayaran dan
tindakan yang perlu diambil:
Kaunter BSH di semua Cawangan LHDNM
ditutup mulai 18 Mac 2020 hingga 14 April 2020. Pemohon BSH digalakkan untuk
membuat Semakan Status Permohonan dan Pembayaran BSH 2020 secara dalam talian
melalui Portal BSH.
Tindakan terlupa Kata Laluan MyBSH,
pemohon boleh rujuk Soalan Lazim (FAQ) Pendaftaran MyBSH 2020 dan semakan BSH
2020 boleh dibuat pada Menu Semakan Status Permohonan.
Set semula ID MyBSH yang telah disekat
tidak dapat diambil buat masa ini disebabkan oleh penutupan kaunter BSH dan
juga talian Hotline BSH yang tidak beroperasi. Oleh itu, pemohon boleh membuat
semakan BSH 2020 pada Menu Semakan Status Permohonan.
Semakan Status Permohonan dan
Pembayaran BSH 2020 – Menu MyBSH / Semakan Status Permohonan
Pertanyaan / persoalan BSH 2020 –
Rujuk Soalan Lazim (FAQ) BSH 2020
Talian Hotline BSH (1-800-88-2747)
tidak beroperasi mulai 26 Mac 2020 berikutan arahan Perintah Kawalan Pergerakan
(PKP). Oleh itu, pemohon digalakkan untuk mendapatkan maklumat BSH secara dalam
talian melalui Portal BSH seperti berikut:
Permohonan BSH 2020
Sebarang makluman berkenaan Bantuan
Prihatin Nasional boleh diperolehi pada Portal Rasmi BSH
(https://bsh.hasil.gov.my). Pemohon dinasihatkan untuk ELAKKAN daripada mengisi
apa-apa borang atau mendapatkan makluman daripada laman web yang tidak
diketahui kesahihan atau melalui panggilan telefon bagi mengelakkan penipuan
oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.
Kaedah pelaksanaan seperti Permohonan,
Pembayaran dan Semakan Status Bantuan Prihatin Nasional akan dimaklumkan dalam
masa terdekat.
Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin
Rakyat telah diumumkan pada 27 Mac 2020 (Jumaat) yang melibatkan pemberian
Bantuan Prihatin Nasional kepada golongan B40 dan M40.
Penerima BSH 2020 adalah LAYAK secara automatik bagi Bantuan Prihatin Nasional. Anda tidak perlu membuat permohonan.
KLIK LINK DI BAWAH :